Naša priča o personalizaciji

Kad smo započeli s projektom Tvornice snova, sad već davne 2011. godine, intuitivno smo osjećali da personalizacija može imati sjajan učinak na čitanje. Kao prvo, računali smo na wow efekt i na to da ćemo personalizacijom privući djetetovu pažnju i zainteresirati ga za priču. Prisjetili smo se priča koje su nam roditelji pričali pred spavanje, nerijetko su sadržavale naše ime i to nas je ispunjavalo posebnim uzbuđenjem. Kao drugo, računali smo da će se taj efekt preliti na ljubav prema knjizi općenito i da će rezultirati time da će djeca više čitati – i personalizirane i nepersonalizirane slikovnice. Paralelno, pomalo smo se i pribojavali personalizacije kao alata i uvijek vodili računa o tome da personalizacija „ne ukrade cijeli show“, da je koristimo smisleno, odmjereno i u malim dozama, a kako knjiga ne bi postala tek posuda za personalizirane informacije.

Zato smo osmislili model koji zovemo „Magično s kapljicom realnosti“

Naše priče sadržavaju fantastičnu radnju, ne-personalizirane likove i djetetu nepoznate svjetove (zato su magične), ali i jednu malu kapljicu realnosti – personalizaciju. Na taj način knjiga ostaje i zrcalo i prozor. Zrcalo, jer nam neposrednije zrcali nas same. Prozor, jer nam otkriva nama nepoznate likove, motivacije i svjetove te razvija empatiju.

Danas, 11 godina kasnije, znanstvena istraživanja potvrdila su naše intuitivne pretpostavke – personalizirane knjige uistinu privlače djetetovu pažnju, što utječe na interes za čitanje. Osim toga, dosadašnji napori znanstvenika istraživača upućuju da su i naša razmišljanja oko „prave mjere personalizacije“ i načina korištenja personalizacije bila opravdana. To je pitanje koje sve više zaokuplja i stručnjake. Zaključak je da personalizacija uistinu može biti moćan alat, ali njime treba upravljati pažljivo.

Što je uopće personalizirana knjiga?

Personalizacija je trend koji je u zadnjih 10-ak godina postao dijelom naše moderne svakodnevice. Kad kažemo personalizirano, najčešće asocijacije su: prilagođeno, osobno. Pojednostavljeno rečeno, personalizacija je skup proizvoda, servisa i praksi skrojenih prema pojedincu.

I upravo tu, među šarolikom šumom personaliziranih predmeta, nalaze se i personalizirane knjige za djecu. Njih možemo definirati kao izmišljene priče – fikciju koja se ostvaruje dodavanjem djetetovog imena, karakteristika, fotografija i likova u priču.

Personalizirane knjige za djecu, za razliku od standardnih, nastaju uz pomoć tehnologije. To znači da ih dovršiti/personalizirati/sukreirati može samo naručitelj i to isključivo na nekom digitalnom uređaju (mobitel, laptop, tablet). Svaka personalizirana knjiga najprije je digitalna, a tek u svom finalnom obliku fizička.

Kako to zapravo izgleda?

Naručitelj knjige dolazi na posebno kreiranu stranicu na kojoj može prelistati uzorak knjige, ali i personalizirati svoj primjerak na način da upiše imena likova u priči, kreira njihov izgled, umetne fotografiju, napiše posvetu i sl.

Nakon što unese/odabere sve željene opcije, svoju personaliziranu knjigu može u cijelosti prelistati/pročitati u digitalnom obliku. Međutim, ako dovrši svoju narudžbu, ista ta knjiga može mu stići na kućnu adresu u fizičkom obliku.

Ono što se događa u pozadini za to vrijeme je sljedeće: korisnik upisuje i odabire opcije za svoju knjigu, a složena tehnologija „iza scene“ sve te informacije organizira u pravu knjigu, personaliziranu i spremnu za tisak. Korisnik dovršava svoju narudžbu, a isti softver sada tu jedinstvenu knjigu „spušta“ dalje u proizvodni proces u kojem se koristi „print on demand tehnologija“ tiska.

Dakle, iza svakog fizičkog personaliziranog primjerka knjige stoji tehnologija. Personalizirane knjige su zapravo spoj dobre stare knjige i moderne tehnologije.

Čemu služe personalizirane knjige za djecu?

Knjige koje djeca konzumiraju oblikuju njihove stavove, ponašanja i uvjerenja te se personalizacija u dječjoj književnosti shvaća ozbiljno i predmet je znanstvenih istraživanja koja su pokazala sljedeće: